چطور ترغیب و متقاعد سازی کنیم؟
تاثیرگذاری و متقاعد سازی پارت دوم
در قواعد متقاعدسازی، متقاعد شونده اولین بند نیاز دومی ادراک سومی احساس بود و در احساس هم به سه مورد اشاره شد و در اینجا مورد چهارم که تعهد اولیه را با همدیگر بررسی می کنیم آدمها وقتی که تعهد اولیه می دهند احتمال شکستن آن کم است موارد مورد استفاده:1- تکراریک جمله2- جمع بندی کردن3-اس ام اس تاییدیه 4-تماس برقرار کردن5-تکنیک توله سگ (نخواستی فردا بیار) در شرکت های خارجی یک دوره های رایگان قرار می دهند و بعد اگر که خواستین میتوانید اشتراک را خریداری کنید در اصل از همین تکنیک استفاده میشود، حتی بانکها یه بار ثبت نام بعدش از حساب کم می شود اگه نخواهیم باید دوباره مراحل حذف انجام دهیم.باید تعهد یک گام ایجاد کنیم( فرم، ایمیل،زنگ، بیانه گرفتن و اگر نخواستی پس می دهیم ، چند صفحه اول مشاور، تعهد قبل از کلاس برای انجام تکالیف…)اصل احساسی مورد پنجم اثر هاله ا، اثر هاله ای به ما میگوید که ذهن ما هم ویژگی های خوب و همیشگی های بد را تعمیم می دهد. مثلا وقتی یک فرد زیبایی را می بینیم میگوییم او حتماً خوب صحبت می کند اخلاق خوبی دارد و غیره و همینطور برعکس اگر فردی کثیف و نامرتب را ببینیم خصوصیات بد را به او اختصاص میدهیم. و این اتفاق بدی است چون اکثر ماها صفریا یک نگاه میکنیم در ذهن ما یک فرد یا خوب است یا بد است. پس باید به همه مواردی که به چشم افراد می آید بر اساس هدفمون توجه کنیم مانند پوشش ، زنگ پیشواز موبایل و در کل برای هر کار خود باید چک لیست اثر هاله ای برای کارهایمان در راستای متقاعد سازی داشته باشیم.
مثلا برای حسابدار اثر هاله ای می تواند مرتب بودن روی میز و فولدرها، به موقع گزارش دادن باشد.
اصل احساسی ششم قانون زشته: وقتی است که ما به یک شخص یک امتیازی میدهیم و او ناخودآگاه می خواهد جبران کند. مثلاً فروشنده به شما یک لباس می دهد که بروید پرو کنید خرید می کنید چون می گوید زشت است یا اینکه ظرف همسایه را خالی نمی خواهید برگردانید چون می گوید زشت است. ایا می توان عمل متقابل یا نمک گیر کردن از آن نام برد. برای مطالعه بیشتر می توانید از کتاب تیغ استفاده نمایید. من نباید اصلا به فرد این احساس را بدهیم که من توانستم تو را متقاعد کنم بلکه باید به فرد قسمت انتخاب کردن را بدهیم. تمام انسان ها علاقه به خرید دارند ولی هیچ کسی نمی خواهد که به آنها چیزی فروخته شود از فروشنده ماهر فردی است که به فرد بگوید بررسیهای لازم را انجام بدهید و در انتها ما در خدمت شما هستیم و هیچ وقت جلو جمع کسی را متقاعد نکنیم.
اصل احساسی هفتم متقاعد سازی قانون ترس است دونوع ترس داریم ترس عامل متقاعد و ترس مانع متقاعد سازی ترس های بیجا شامل ترس از ناشناخته ها هرکاری را که ما برای اولین بار میخواهیم انجام بدهیم این نوع ترس را با خود به همراه دارد ولی ما با ترس مان باید اقدام کنیم و از دامنه امن خارج شویم. ترس از ضایع شدن به افراد کمک کنیم تا در هر سطحی هستند بتوانند از محصول ما استفاده کنند. ترس از اولین بودن از همان اثر جمع است که ما انسان ها دوست داریم که همان کار را انجام بدهیم که جمعه انجام میدهد حالا به ترس های عامل متقاعد سازی استفاده می شود ترس از جا ماندن در اینجاست که افراد اگر ببینند دیگران از این محصول استفاده میکنند و از این تکنولوژی استفاده می کنند این عامل باعث می شود که این افراد راحت تر متقاعد شوند.
دیدگاهتان را بنویسید