چگونه ترغیب کننده و متقاعد کننده باشیم؟
از نظر شما در کدام یک از مراحل زندگی متقاعد سازی کاربرد ندارد؟ بله درست است ما در تمام مراحل زندگی نیاز به متقاعد سازی داریم به قول آنتونی رابینز” در دنیای امروز ، برقراری ارتباط و متقاعد سازی یعنی همه چیز” متقاعد سازی یعنی آن فرد کاری را که ما میخواهیم با رضایت قلبی انجام دهد و آن کار را نیز تکرار کند. متقاعدسازی سه ساعت دارد ست اول انجام کار با رضایت قلبی سطح دوم انجام کار با اجبار و سطح پایین تر انجام کار با مقاومت کم است. تکنیک های متقاعد سازی را با هم بررسی می کنیم ولی لازم است قبل از هر چیزی عنوان کنیم که هر کدام از این تکنیک ها به تنهایی نمی تواند متقاعد کننده باشد. لازم است در نظر داشته باشیم به جای حل تعارض یا ارتباطسازی هیچوقت متقاعدسازی را پیش نگیریم. ما در ابتدا برای متقاعد سازی فردی لازم است. چهار مورد را بدانیم 1- نیازها2- ادراک3- احساس4- منطق شناخت ما از فرد خیلی مهم است همچنین خصوصیات آن فرد را باید بدانیم و ویژگی های آن فرد را برای خودمان یادداشت می کنیم و اینکه آن فرد چه چیزی می خواهد بداند. ارزش ها متفاوت و همه ارزش ها مهم هستند تا زمانی که زحمتی برای کسی نباشه و به مرور زمان ارزش ها تغییر می کند و الویت های آن شخص و ریسک های فرد را می دانید. در تئوری انتخاب ویلیام گلاسر پنج نیاز اساسی انسان اشاره میشود که اگر ما این نیازهای فردا نداریم نمی توانیم ارتباط موثر با او برقرار کنیم اولین نیاز، نیاز به بقا غذا بخورند ترس نداشته باشد امنیت داشته باشند و در کل به نیازهای اولیه فرد گفته می شود نیاز شماره ۲ آزادی است است یعنی فرد حق انتخاب داشته باشد سومین نیاز نیاز به پیشرفت و قدرت است شعر در جنبه مثبت شده در جنبه منفی و چهارمین نیاز، نیاز به تفریح می باشد و آخرین نیاز نیز نیاز به عشق و تعلق هر کدام از ما انسان ها در این پنج نیاز به اولویت بندی داریم و برای ما بعضی از این نیازها بلیط زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. هر امکاناتی که داریم یا در هر جنبه ای که می خواهیم فرد را متقاعد کنیم باید بر اساس اولویت های نیازهای آن فرد اقدام کنیم باید سعی کنیم کارمان را به کدام از نیازها رفتنیم تا فرد بر اساس آن نیاز است به ما باید. درد و نیازمند فرد را متوجه شویم و آن را بزرگ کنیم تا در مورد کاری که ما میخواهیم متقاعد شود و به این نکته مهم باید توجه کنیم که وقتی روی نیازهای خود متمرکز باشیم به نیازهای شخص دیگر توجه نمی کنیم پس نمی توانیم آن فرد را متقاعد کنیم. حتی ادراک آن فرد بر اساس اینکه درونگرا هست یا برون نسبت به صحبت های ما متفاوت است. عقاید متوجه بشویم که آن فرد بیشتر بر اساس منطق تصمیم میگیرد یا بر اساس احساس خود باید این را بدانیم که آدم ها احساسی تصمیم میگیرند و منطقی توجیه می کنند برای اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب هنر شفاف اندیشیدن مراجعه کنید. در متقاعد سازی می توانید از مقایسه مرجع نیز استفاده کنید. هزینهای که این فرد دارد انجام میدهد آیا آن اتفاقی که سر دارد و می زنند چرا با یک منبع دیگر مقایسه کنید. مقایسه هزینه آموزش با خرید یک خوراکی یا غذا.یه خدمت بالا ارائه دهیم بعد آنرا تقلیل دهیم. در استفاده از تکنیک مرجع باید این را در نظر بگیریم که اگر می خواهیم رضایت خاطر داشته باشیم از منبعی ضعیف تر از خودمان استفاده کنیم ولی اگر بخواهیم رو به رشد و پیشرفت باشیم باید منبع ما و مورد قضاوت ما مرجع ای بالاتر باشد. احساسات اولیه افراد در مدت زمان سه تا ۳۰ ثانیه می تواند در جهت متقاعد کردن و متقاعد شدن تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. پنج حس اولیه ما می تواند نقش مهمی در متقاعد سازی داشته باشد. مثلاً می توان به نوع پوشش ، لهجه ، تن صدا ، بلندی صدا ، بوی عطر و غیره اشاره کرد. در یک تحقیقی از بوی وانیل در مغازه استفاده شد و مشخص گردید فروش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد زیرا بوی وانیل تداعی کننده بوی شیرین و به نوعی آرامش بخش و اطمینان دهنده برای ماست. تایید جمع و نظر دیگران افراد وقتی که مانند جمع عمل کنند احساس می کنند و رفتارشان درست است.و اگر اشتباه کرده باشیم همه اشتباه کردیم پس احساسمون بهتراست پس مثل بقیه باشیم احساس راحتی کنیم.پس نظر سنجی باید داشته باشیم از افراد مختلف با سنین مختلف و از افراد سرشناس هم می توان برای افزایش ظرف متقاعدسازی افراد استفاده کرد در نتیجه اعتبار سازی می تواند نقش کلیدی داشته باشد در متقاعدسازی.
دیدگاهتان را بنویسید