در باب شکاف انگیزشی در کودک و نوجوان
دقت کردین اکثر بچه ها حس خوبی به مدرسه ندارن واکثرا دنبال تعطیلی هستن
تا حالا فکر کردین چرا خودما هم اغلب حاضر نیستیم برگردیم سرکلاس ومدرسه به خودت گفتی این همه درس ومشق وفرمول به چه درد زندگیم خورد اینجاست که دنبال این میگردیم که چرا این دید رو داریمو
شکاف انگیزشی عدم رغبت و عدم خواسته کودک یا نوجوان برای انجام یه فعالیت می توان قلم داد نمود
شناخت شکاف انگیزش چه کاربری خواهد داشت؟
وقتی بخواهیم یه کاری را خودمون یا فرد دیگری انجام دهد یکی از موثرترین مواردی که دراین خصوص نقش دارد خواسته اون فرد می باشد که آیا درانجام ندادن اون کار مقاومتی دارد وچه چیزی باعث میشود اون فرد برانگیزاننده بشه وشروع کنه اون کار با اشتیاق انجام بده خب از انواع جوانب میشه سنجید این مسئله درزمان شروع وهنگام انجام کار درانتها مورد بررسی قرار می گیرد.
اکثرا ما کاری شروع نمی کنیم مگه اینکه یک انگیزه ای داشته باشیم اما باید قدرت این انگیزه جوری باشد که اون کارجدید شروع کنیم بیشتر کودک و نوجوان دروسط انجام کار بی انگیزه میشوند. به چند دلیل زود می خواهید به نتیجه برسید دومی به نظرش اصلا اشتباه کرده اون کاری داره انجام می دهد و خیلی وقتا هم در طی مسیر اضطراب و نگرانی داره و عدم اطمینان از اینکه به مقصد و نتیجه بتونه برسه یا نه حالا این موارد در مورد بچه ها بررسی کنید وقتی برای ما آدم بزرگا سخت باشه فکر کنید یک بچه در شروع کار چقدر نیاز به انگیزه و گرفتن ترس هاش توسط یک بزرگتر داره و از همه مهمتر در وسط کار چقدر میتونه اضطراب افزایش پیدا کنه انگیزه اون کودک یا نوجوان کاهش و به خاطر همین است که در اکثر کارها از ما نیاز به یک مشاور و فرد آگاه در جهت افزایش انگیز برای خودمون یا فرزندمون هستیم تا بتوانیم اون فعالیت به پایان برسانیم در غیر این صورت وسط راه رها خواهیم کرد. در این خصوص باید توجه ویژه ای به ایجاد انگیزه در جهت خواستن کودک و نوجوان به ادامه دادن بشیم و اینجا لازم است اشاره ای داشته باشیم به کتاب تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان ولیام گلسر که در آن پنج نیاز اساسی رامورد بررسی قرار داده است و مشخص میکنه که چرا اکثر کودکان و نوجوانان خیلی انگیزه ای برای مدرسه و فعالیت جدید چالش دار ندارد دلیل آن عدم برآورده شدن این نیاز ها که شامل نیاز به تعلق و عشق، نیاز به بقا، نیاز به آزادی، نیاز به قدرت و نیاز به تفریح می باشد که متاسفانه در مدرسه می توان به جرات گفت شاید در موارد خاص فقط یک نیاز برآورده شده باشد و سایر نیازها در نظر گرفته نشود.که آقای گلسر اشاره به این نکته دارد ک حداقل براورده شدن دو نیاز ضروری می باشد.
چطور می توانیم به کودک و نوجوان خود انگیزه بدهیم؟
ما باید در نظر بگیریم که زمان مناسب برای این موضوع در نظر گرفته شود وهمچنین صحبت و انگیزه دادن به کودک و نوجوان در جهت انجام آن فعالیت باشد و گرنه اگر زمانش مناسب نباشد هیچ فایده ای نخواهد داشت. انگیزه دادن ما و اینکه با توجه به شناخت نیازها و الویت بندی آنها و همچنین علایق فرد ما انگیزه دادان را در راستای آن موضوع فراهم کنیم. و حتما در این راستا دشواری آن فعالیت جدید را نظر بگیریم و زمان مناسب و حتی مکان مناسب برای انجام اون فعالیت را در اختیار آن کودک و نوجوان قرار دهیم و در جهت آسان سازی آن اقدام به کودک و نوجوان کمک کنیم که در کتاب آسوده گرایی هم به تعدادی از این تکنیک ها اشاره شده است.
خب حالا با مطالب بالا یه مثال را باهم مرور می کنیم یک کودک یا نوجوانی نمیخواهد زبان انگلیسی بخواند باید چه جوری در قسمت شکاف انگیزشی او قدم برداریم می توانیم در زمان مناسب، متناسب با سن و علاقه شون از کارتن ها،اسباب بازی ها، برنامه های کامپیوتری که متن انگلیسی دارن را مورد بررسی قرار دهیم و بیانی در خصوص مزایای مسلط بودن به زبا انگلیسی را داشته باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید